Pias Blogg

Pias Blogg

perjantai 30. syyskuuta 2011

nice weather ?

Kanske de idag blir en fin dag? Håller tummarna uppe.
Idag blev de väckning redan 20 över 6 , så jag känner mig väldigt hängig. Skulle igentligen måste sova nu när Aron sover men orkar ändå inte :P
Jag skulle beställa byxor igår men blev så förbannad när jag inte kunde bestämma mig vilken storlek jag skulle ha, så ja sket i de. Får gå ti stan iställe å prova.
Skönt me helg nu :)..

 

Jag tror det får bli dethär idag :

Köttfärs-potatisgratäng i långpanna

För 8 personer.

Ingredienser

600 g köttfärs                                                                   
2 gula lökar
2 msk smör
2 msk vetemjöl
2 burkar krossade tomater
4 msk tomatpuré
3 tsk grillkrydda original, Caj P
2 kryddmått malen muskotnöt
3 dl vitt vin
16 medelstora potatisar
1 tsk salt
3 dl vispgrädde
4 dl riven ost


Gör så här
Hacka löken och bryn den i smöret. Lägg i köttfärsen och låt den bli brynt.Strö över vetemjölet och tillsätt tomater, tomatpuré, kryddan och muskotnöt.
Häll i det vita vinet och låt allt koka i 10 minuter på svag värme.

Skala potatisen och skär den i tunna skivor. Varva potatis och köttfärssåsen i en ugnsäker form eller i en liten långpanna. Potatis i det understa lagret och köttfärs i det översta. Salta på potatislagren.

Blanda grädden med den rivna osten. Häll över blandningen och sätt in gratängen i ugnen på 200 grader. Efter ca 50 min - 1 timma är potatisen mjuk och gratängen har fått en fin färg.
Servera med en god sallad.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti