Pias Blogg

Pias Blogg

maanantai 14. marraskuuta 2011

Förlossningsberättelse

Det var en person som bad mig om att skriva en förlossningsberättelse om då Aron föddes :)
Så jag tänkte varför inte. Är inte så värst bra på att skriva, men kanske ni ändå förstår vad det står.


(Beräknat datum var 26.4)

30/4 

Under hela dagen hade jag haft en sådan känsla om att det kommer nog inte ta länge förrän det kommer att hända något. Minns inte så exakt vad vi sysslade med under dagen men kvällen spenderade vi hos Benjamins.
Där vid 10,11 tiden på kvällen började det kännas konstigt i magen, lite som magknip. Jag kände mig lite smått illamående, gick ut på trappan i mellanåt för att ta frisk luft.
Klockan 11 sade jag åt Benjamin att "nu måste vi åka hem, det är nu på gång nu".
På vägen hem hade jag sammandragningar med ungefär 10 minuters mellanrum (om jag minns rätt).
När vi kom hem började verkarna kännas redan lite värre. Jag packade ihop mina och Arons saker.
De hade sagt från BB att en förstföderska ska helst vänta i 2 timmar före man kommer in och föder.
Så klockan 1 på natten gav vi oss iväg till BB.
Vi åkte upp med hissen till avdelningen och emot oss kom en trevlig barnmorska som satte mig på en CTG (En övervakningsapparat som används för att se till att fostret har det bra. Fostrets puls kollas, så den inte är för hög/låg. Och så mäts livmoderns sammandragningar).
När jag hade varit på CTG , fick jag lämna ett urinprov och sedan sätta på mig "sjukhuskläder".
Barnmorskan kollade hur mycket jag var öppen.
Där vid 2 tiden slapp vi in till ett eget rum, var det var en dubbelsäng. Jag fick panadol och någon annan medicin, minns inte vad den hette?
De sade till mig att jag skulle försöka vila.
Benjamin och jag lade oss i sängen. Jag slumrade in mellan varven men vaknade när sammandragningarna kom.
Benjamin somnade också i mellanåt.
Verkarna började bli ganska hemska och jag sprang på wc mellan varven. Kände litet tryck där nere.
Som smärtlindring var jag i ett bad. Oj vad det kändes skönt! Jag kunde koppla av mycket bättre.
Efter badet gick vi tillbaka till rummet och ush vad det tog ont. Jag provade med lustgas en gång. Lite fnissig blev jag :D Kändes nästan som att man var full. Men jag ville klara mig utan det.
Efter en stund undersökte en barnmorska mig och jag var 10 cm öppen. Då började jag känna mig nervös! Det började bli dags.
Vi gick in till förlossningssalen och jag stod och gungade med höfterna.. Det kändes lite bättre då.
Två barnmorskor kom in och sade att jag fick hoppa upp på sängen och lägga mig.
Mitt vatten hade inte gått så de fick picka hål på hinnan.
Efter en stund började jag känna att jag måste krysta.
Jag började krysta. Och utan att ljuga, Ush och fy vad det gjorde ont. Det gjorde så ont att jag tänkte " nej jag klarar inte av det här" jag ville ge upp.  I mellanåt kände jag inte ens igen mig själv, mitt rop eller vrål , vad man nu ska kalla det.
Men ut kom han till sist. 10 minuter tog krystningsskedet, så inte länge :)

Aron föddes 01-05-2011  kl. 07:07
Vikten 3200 g
Längd 50 cm


Ett stort tack till personalen! Så underbara :´)

3 kommenttia:

  1. he verkar ju ändå ha gått väldans smidigt och "smärtfritt"... :)

    VastaaPoista
  2. Jå nå ja tyckt att he no gick riktit bra :)

    VastaaPoista